هیدروژلی که می تواند پیوند سلولهای جزایر را بهبود بخشد

28ژوئن 2019 - دانشمندان هیدروژلی را تولید کرده اند که می تواند از سلول های جزایر پیوند شده در برابر سیستم ایمنی بدن گیرنده(رد پیوند) محافظت کند.

پیوند سلولهای جزایر یک درمان هیجان انگیز برای دیابت نوع 1 است که می تواند بیمار را برای چندین سال از تزریق انسولین بی نیاز کند. با این حال، رد سلولهای پیوند شده یک مانع مهم در این روش درمانی است زیرا بافت پیوندی، که برای تولید انسولین در بدن گیرنده قرار می گیرد باید بر واکنش سیستم ایمنی بدن بیمار که مشخصه دیابت نوع 1 است، غلبه کند.

دانشمندانسوئیسی مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) بر روی پوشش هیدروژلی نیمه تراوایی تحقیق کردند که از سلول های تولید کننده ی انسولین اهدا شده ی انسانی در برابر سیستم ایمنی محافظت کند. یکی از نقاط ضعف پیوند سلولهای جزایر، استفاده از داروهای سرکوبگر ایمنی است که می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، اما این هیدروژل می تواند فرد را از مصرف این گونه داروها بی نیاز نماید.

این هیدروژل همانند پیله(cocoon) عمل می کند و از سلول ها در برابر التهاب محافظت می نماید، در حالی که یکی از ترکیبات موجود در این هیدروژل کمک می کند تا انسولین به طور پیوسته آزاد شود.

محققانEPFL  ، هم اکنون مجوز تولید این هیدروژل را به شرکت نوپای  Cell-Capsدر ژنو، که متخصص در اینکپسولیشن سلولها برای درمان دیابت نوع 1 است، داده اند.

علاوه بر پیوند سلول های جزایر پانکراس، این تکنولوژی کاربرد بالقوه ای در زمینه های بالینی مختلف مانند درمان نارسایی کبدی دارد.

یکی از نویسندگان این مطالعه، Sandrine Gerber گفت: ممکن است تحقیقات بر روی این هیدروژل هنوز چندین سال دیگر قبل از شروع آزمایشات بالینی آن، ادامه داشته باشد.ما نیاز به تکمیل آزمایشات بیشتر برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی بلند مدت این هیدروژل داریم. همچنین ما نیاز به یک منبع از سلولهای قابل پیوند و قابل اعتماد داریم که بتوانیم آزمایشات را با این سلولها تکرار کنیم. این آزمایشات می توانند پنج یا حتی هشت سال دیگر بطول بیانجامند تا این هیدروژل آماده ی آزمایش در شرایط بالینی شود.

یافته های این تحقیق در مجله ACS Applied Polymer Materials منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/hydrogel-developed-that-could-improve-islet-cell-transplantation-97177627.html